SHA 0468

Чіо-Чіо-сан

опера на 3 дії

 

 

Композитор

Джакомо Пуччіні

Лібрето

Луїджі Ілліки та Джузеппе Джакози за драмою Девіда Беласко, написаною на основі повісті Джона Лютера Лонга

Диригент-постановник

Володимир Гаркуша, заслужений діяч мистецтв України

Режисерка-постановниця

Ірина Ривіна

Режисер поновлення

Олексій Дугінов, лауреат міжнародного та національних конкурсів

Художниця-постановниця

Надія Швець, заслужена художниця України

Хормейстер-постановник

Олексій Чернікін, заслужений діяч мистецтв України

Мова віконання виконується італійською мовою з українськими субтитрами
Прем’єра 10.06.2016
Тривалість 2 год. 35 хв.

 

«Чіо-Чіо-сан» («Мадам Баттерфляй») Дж. Пуччіні – безперечний шедевр італійської опери початку ХX століття. Японське кімоно, схоже на крила метелика, носить юна Чіо-Чіо-сан, яку любовно й називають «метеликом». І, як метелик, летить вона на сліпучий вогонь кохання, в якому не може не згоріти...

Цей твір – один з найтрагічніших в світовому оперному репертуарі. Глядач стає свідком перетворення по-дитячому наївної юної дівчини на зрілу, експресивну жінку, для якої поняття честі та гідності дорожче за власне життя. Зворушлива історія кохання розгортається в японському місті Нагасакі, музика має відчутний вплив східної культури. Композитор створив дивовижний синтез екзотичних інтонацій, що беруть свій початок у японському фольклорі, з академічним блискучим бельканто, яке розкриває всю палітру виразності людського голосу.

Успіх прийшов до опери не відразу. Перша постановка «Мадам Батерфляй» відбулася в 1904 році в міланському «Ла Скала». Робота над новою партитурою у Пуччіні ускладнилася тим, що він, пристрасний автолюбитель, потрапив у катастрофу і зламав ногу. Втім, багаторазово виходити на уклін йому і не довелося: публіка поставилася до його нового творіння прохолодно. Але вже за три місяці трохи перероблена опера мала величезний успіх на півночі Італії, в Брешії. До речі, роль Чіо-Чіо-сан тоді виконувала відома українська співачка, славетна Соломія Крушельницька. Бурхливими оплесками зустріли «Мадам Баттерфляй» і в Буенос-Айресі, де нею диригував Артуро Тосканіні. Незабаром оперу про маленьку японську гейшу, яку спокусив і кинув американський морський офіцер, почули і в Токіо. Прийшло світове визнання, і неймовірна популярність зворушливого образу дівчини-метелика відтоді тільки збільшувалася.

 

SHA 0332SHA 0507SHA 3986

 

 Головні герої

Чіо-Чіо-сан

Сузукі, служниця

Бенджамін Франклін Пінкертон, лейтенант ВМФ США

Шарплес, американський консул

Горо

Принц Ямадорі

Бонзо, дядько Чіо-Чіо-сан

Комісар

Кет Пінкертон

Чиновник реєстратури

Рідні, друзі, подруги і слуги Чіо-Чіо-сан – артисти хору та допоміжного складу СХІД ОПЕРА

 

 

SHA 0385SHA 0436SHA 0421

 

Зміст

 

Дія відбувається в Нагасакі (Японія), наприкінці XIX століття

 

Дія I

Лейтенант американського флоту Пінкертон вирішив одружитися з юною японкою Чіо-Чіо-сан, яку всі ласкаво називають «метелик». Палко закохана дівчина готова зректися рідні, прийняти віру свого майбутнього чоловіка. Родичі Чіо-Чіо-сан та її дядько, священнослужитель Бонза, проклинають юну гейшу.

 

Дія II

Минуло три роки, як Пінкертон покинув молоду дружину і виїхав до Америки. Та Чіо-Чіо-сан впевнена, що він повернеться до неї, до їх маленького сина. Вона рішуче відмовляється вийти заміж за принца Ямадорі, котрий прагне шлюбу з нею. Слова вірної служниці Сузукі про те, що чоловіки-американці не повертаються, лише обурюють її.

З листом від Пінкертона приходить до Чіо-Чіо-сан американський консул Шарплес. Він має підготувати жінку: її коханий одружився в Америці, і їм ніколи не бути разом. Але вона не вірить цьому.

Нарешті на рейді Нагасакі з’являється пароплав, яким прибуває Пінкертон. Чіо-Чіо-сан готується до зустрічі з коханим. Її хвилюванню немає меж. З маленьким сином і вірною Сузукі вони чекатимуть всю ніч, не зводячи очей з дороги.

 

Дія III

Та Пінкертон з'являється не сам. З ним його дружина – американка Кет. Вони приїхали за дитиною. Воля батька її сина для Чіо-Чіо-Сан священна. Вона віддає хлопчика. Але сама не може пережити горя. «З честю той помирає, хто з безчестям миритися не бажає», - таке її останнє рішення...