ОРФЕЙ У ПЕКЛІ
опера
Композитор | Жак Оффенбах |
Диригент-постановник | Дмитро Морозов, заслужений діяч мистецтв України |
Режисер-постановник | Жанна Чепела |
Хормейстер-постановник | Олексій Чернікін, заслужений діяч мистецтв України |
Концептуальний дизайн | Олександр Лапін, заслужений артист України |
Постановник трюків |
Денис Овчаренко |
Хореограф | Олена Пуль |
Тривалість | 2 год. 05 хв. |
Що потрібно, щоб, як кажуть, «прокинутися знаменитим»? Кожен шукає до цього свій ключ. Відомий у Парижі композитор Жак Оффенбах, котрий на той момент вже встиг попрацювати в Опера-Комік, Пале-Рояль, Комеді-Франсез, просто відкрив свій власний маленький театрик Буфф-Паризьен. Після кількох років постановок невеличких музичних п’єс, написав свій перший великий твір «Орфей в аду» – і увійшов в історію як родоначальник жанру оперети! Сам композитор спочатку дав «Орфею…» інше визначення – «опера-буффон». Що поробиш, не все нове отримує свою назву одразу! Але тим самим Жак Оффенбах відкрив простір і для фантазії майбутніх постановників. Витончена пародія чи гострий гротеск, милий жарт чи соціальна сатира? В цьому творі є все – і, головне, яскрава театральність! Творча група Схід ОПЕРА побачила у ньому… фрік-оперу. Отже, шановні глядачі, ви вже зрозуміли: попереду чимало несподіванок. І головною з них стане те, що вистава ця буде і про вас! Про те, як своєю думкою ви можете піднести артиста до небес або вкинути його у самісіньке пекло. Ми щиро сподіваємось, що, почувши наших чудових солістів і побачивши абсолютно нові грані їх таланту, ви однозначно вирішите: місце їм – тільки на Олімпі!
Головні герої
Еврідика
Венера Василівна Юпітер
Діана Ернестівна Юпітер
Орфей Муслімович Безродний
Ернест Авангардович Юпітер
Меркурій Стаханович Кукуціполь
Микола Янович Плутон
Міневра Венесуелівна Юпітер
Ханс Джонович Стікс
Кібела Едуардівна Юпітер
Кровосил Федорович Марс
Юнона Лаврентіївна Юпітер
Жозефіна Карлівна Бланк – Громадська думка
Купідон Веніамінович Юпітер
Зміст
Дія І. Залаштунки
Всі найкращі сили театру «Олімп» задіяні у великому урочистому концерті для працівників культури. На сцені з’являється Громадська Думка, вітає учасників концерту та зникає. А за лаштунками йде своє життя. Актриса театру Еврідіка знайшла нове кохання – Арістея. Орфей, її чоловік, також не гає часу. І, за логікою, пара мала б розлучитися… Але Орфей дуже боїться Громадської Думки, тому розлучення неможливе. Еврідіка обурена, бо, збираючись на свої заняття до консерваторії, він попередив, що для залицяльника дружини створив якусь пастку. Тим часом, актор театру та, за сумісництвом, директор ресторації «Пекельне кодло» Микола Янович Плутон в образі Арістея приходить на заплановане побачення з Еврідікою. Під час побачення з’ясовується, що Орфей просив Плутона допомогти йому позбутися Еврідіки. І от – вона знепритомніла… Тим часом Орфей повертається з консерваторії і бачить прощального листа від дружини. Він нарешті вільний та щасливий. Але перед ним виникає Громадська Думка і вимагає, щоб він повернув Еврідіку.
Дія ІІ. Художня рада
Після урочистого концерту всіх учасників заходу, який тільки-но закінчився, зобов’язали бути присутніми на обговоренні. Але артисти так сильно стомилися, що мимоволі заснули. Несподівана поява Діани Юпітер пробуджує всіх. Починається суперечка. Голова Художньої Ради, Ернест Авангардович Юпітер, докоряє усім присутнім у падінні моралі та виганяє з театру.
Але під проводом його матері, Кібели Едуардівни, та дітей, Венери, Діани та Купідона, вони знову вриваються з войовничим вигуком: «До зброї!». Юпітер намагається відвернути увагу натовпу, звинувачуючи Плутона у викраденні дружини Орфея. У відповідь Плутон нагадує про численні шури-мури самого Юпітера. У розпал сварки, поки дружина Юпітера Юнона лежить непритомна, Меркурій доповідає про прихід Орфея та Громадської Думки. Всупереч власному бажанню, Орфей просить повернути йому дружину. Недовго думаючи, Юпітер кличе всіх у похід за Еврідікою.
Дія ІІІ. Ресторація «Пекельне кодло»
Покинута усіма, Еврідіка нудьгує. І тільки Стікс, актор театру та, за сумісництвом, секретар Плутона, намагається розрадити її освідчуючись у коханні. Поява Юпітера та Плутона перериває зізнання. Еврідіка ховається. Впевнений, що вона десь тут, поблизу, Юпітер залишає свою фотокартку у військовому мундирі, щоб звабити дівчину, і у супроводі Плутона виходить. Несподівано повернувшись, він застає Купідона, який сміється над «тактичним ходом» свого татуся. Після недовгої перепалки, Купідон обіцяє батькові перетворити його на «найкрасивішого, найтоншого, найспокусливішого». Юпітер повертається в образі мухи-бджоли та із дзижчанням в’ється навколо Еврідіки. Їх «летючий» дует закінчується домовленістю про втечу.
Тим часом всі учасники художньої ради дійшли до святкового столу. Під час того, як всі п’ють, танцюють, веселяться, Юпітер та Еврідіка хочуть потихеньку втекти. Але Плутон зупиняє їх: нехай Еврідіка не належатиме нікому, адже Юпітер обіцяв повернути її чоловікові! Під час їхньої сварки з’являється Орфей у супроводі Громадської Думки та учня-скрипаля. Орфей звертається до Юпітера, але той перебиває його, дозволяючи забрати дружину за однієї умови – якщо зможе під час подорожі пройти не озираючись, що б не відбувалося. Повільно рухається до виходу процесія – Громадська Думка, Орфей, за ними Еврідіка. Раптова поява Стікса викликає регіт у присутніх. Від несподіванки обертається і Орфей – тож, Еврідіка, як їй і хотілося, залишається у компанії богів…