6 жовтня на Loft Stage ХНАТОБу відбулася презентація лібрето та музики до опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі»!
У неділю, 6 жовтня на Loft Stage ХНАТОБу відбулася презентація лібрето та музики до опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі».
Творча команда зустрілася з глядачами та представниками засобів масової інформації, аби розповісти про проєкт, прем’єра якого готується на березень 2025 року. Також присутні мали змогу почути фрагменти майбутньої опери.
У презентації взяли участь генеральний директор-художній керівник ХНАТОБ імені М.В.Лисенка Ігор Тулузов, керівник проєкту, головний режисер театру Армен Калоян, авторка лібрето, письменниця Олена Павлова.
У виконанні струнного оркестру Схід Опера під орудою Юрія Яковенка прозвучала увертюра до опери та арія Шевченка, яку представив молодий соліст театру Святослав Судік.
Ігор Тулузов розповів, що ідея цього проєкту народилася ще до війни. Він зауважив, що театр має чималий досвід по успішному втіленню цікавих грантових проєктів Українського культурного фонду. Він наголосив, що це абсолютно український продукт про національного генія, який створюють у ці буремні часи виключно українські митці в українському Харкові.
«Мені дуже приємно, що зібралася така потужна команда, що творчо об’єднала наших митців ще й географічно: у нас є кияни, львів’яни та харків’яни. І це теж дуже символічно. В цьому творі вони змогли поєднати нашу спадщину, культурну історію та сучасність. Сьогодні ви почуєте сучасну музику та побачите саме сучасний образ Тараса Шевченка. Але в цій опері він був не як ікона, а як жива, цікава, трохи бешкетна і дуже сучасна людина". Ігор Тулузов пообіцяв, що в театрі докладуть усіх зусиль, щоб глядачі побачили прем'єру опери в березні 2025 року.
Керівник проєкту «ТГШ. Подорож у часі», головний режисер театру Армен Калоян розповів присутнім про те, як народжувалася ідея цієї опери.
Складалася вона з певних фрагментів: поетичної збірки Бориса Гриньова, яку приніс в театр Ігор Тулузов, і твора Гео Шкурупія, який знайшов свого часу музикант, патріот, громадський діяч Місько Барбара. Армен Калоян зізнався, що давно мріяв розповісти про Шевченка як про людину "із плоті та крові". І він багато обговорював із Місько Барбарою цю тему, читали вголос незавершений роман письменника епохи розстріляного відродження Гео Шкурупія. Це все було до повномасштабної війни. На жаль Місько Барбара не дожив до цього дня, але його ідеї та напрацювання дуже допомогли у підготовці цього проєкту.
«Європеєць з ніг до голови, улюбленець гранд-дам і панночок. Ми часто рвали пристойностей пута і на Хрещатику гуляли із проститутками. Дотепний богемець передовик член товариства «Мочиморд …»- процитував Армен Калоян рядки з твору Гео Шкурупія.
Отже, твір «Тарас Шевченко. Повість про гірке кохання поета» і було покладено в основу опери. На самому початку цього романа поет слухає мелодію мазурки, силячись згадати де він її чув. Через музику герой подорожує в часі – і цей прийом використаний в опері-кабаре, де оркестр є повноцінною дійовою особою.
«Мені захотілося показати такого Шевченка, який близький сучасній молоді, - зізнається режисер. - Він приділяв увагу своїй зовнішності, вбранню, адже він творча людина, поет, художник. Таким його бачили його сучасники".
Перед Золтаном Алмаші, автором музики до нашого твору, розповідає Армен Калоян, була поставлена мета створити щось на кшталт рок-опери "Jesus Christ Superstar", щось нетривіальне.
З майбутньою лібретисткою, зізнається режисер, його познайомила давня подруга, дружина Місько Барбари, режисерка театру "Арабески" Світлана Олешко. Саме Світлана зателефонувала Олені Павловій і запропонувала написати лібрето до опери.
Письменниця та авторка лібрето «ТГШ. Подорож у часі» сказала, що закохалася у харківське небо та дуже щаслива бути долученою до такого проєкту, який відбувається у цей час і саме в Харкові.
Вона зізналася, що все почалося просто магічно. «Я саме завершила статтю про Майдан, про 10 років Революції гідності. І там постійно фігурував плакат «Шевченко-200». Він був наче учасником тих подій. І зараз, коли ми в новинах бачили білборд у звільненій Балаклії, де зривають російське гасло, а там шевченківське «Борітеся – поборете!» То це все дуже символічно, - сказала Олена Павлова.
Авторка розповіла, що готуючись до написання лібрето, дуже багато читала і ретельно досліджувала історію того часу. Згадала харківського професора Леоніда Ушкалова, який написав чудову книжку «Моя шевченківська енциклопедія», де дізналася, що Шевченко дуже любив оперу, ходив на всі постановки і був заядлим театралом. Звісно, познайомилася і з романом Гео Шкурупія, який виходив 30-го року в журналі "Нова генерація", але, на жаль, не був дописаний. «У мене таке відчуття, - говорить Олена Павлова, - що ми маємо його дописати. Ця історія повинна бути розказана зараз. І це той Шевченко - богемний митець, бешкетник, художник, академік гравюри. Той, в якого закохувались жінки і який морочив їм голову».
В опері будуть дві любовні лінії. Письменниця зізнається, що її вибір пав на княжну Варвару Репніну, аристократку, яка була закохана в Шевченка і все життя йому допомагала. І Ганну Закревську, красиву жінку, з якої він малював портрети і потім писав їй вірші зі заслання. Також в опері, крім минулого, буде і наша сучасність. Шевченко, подорожуючи у часі, з’являється на Майдані та на нинішній війні.
Через гастролі не зміг приїхати до Харкова композитор Золтан Алмаші, але він надіслав відеопривітання, побажавши успішної презентації твору та плідної праці над втіленням опери на сцені.
Також Армен Калоян додав, що до цього проєкту були залучені студенти Харківської академії дизайну та мистецтв. Вони на чолі зі своєю викладачкою Галиною Жереховою завзято працювали над розробкою дизайна мерчів. Ось маємо такий чудовий продукт, похвалився він, демонструючи футболку із авангардним зображенням Кобзаря.
У другій частині зустрічі прозвучали уривки з лібрето опери, які прочитала сама авторка. Також у виконанні фортепіано та струнного оркестру під орудою Юрія Яковенка прозвучала увертюра з цього твору. А молодий соліст Схід Опера Святослав Судік представив арію Тараса Шевченка.
Однією з тем увертюри стала мелодія мазурки, яку колись чув герой опери. Це не лише привнесло меланхолійний настрій, але й підкреслило глибину переживань персонажа та передчуття драматичних подій, які невдовзі трапилися в його житті. Звуки, що нагадують гамір і хаос, ще неясні, але вже відчутні, вказали на те, що попереду чекає непростий шлях.
В представленій арії Тараса Шевченка композитор показав вже дорослу людину, в житті якої було багато страждань і горя. Арія сповнена глибоких переживань. Проте, не зважаючи на всі негаразди, що спіткали його, в голосі звучить надія на краще. Герой висловлює віру в майбутнє, намагаючись знайти світло навіть у найтемніші моменти. Арія Шевченка, з якою переконливо впорався молодий співак, стала емоційною кульмінацією цієї презентації, викликавши у глядачів глибокі почуття і резонанс з їхніми власними переживаннями.
Більш докладно про нову оперу і, взагалі, про проєкт ви зможете дізнатися на сайті проєкту за посиланням: https://taras.skhidopera-hub.com/
Організатор проєкту: ГО «Агентство міжнародного співробітництва» за фінансової підтримки Українського культурного фонду (ucf.in.ua) #запідтримкиУКФ, в партнерстві з Харківським національним академічним театром опери та балету ім. М.В. Лисенка та Харківською державною академією дизайну та мистецтв.